Semalam di Bukit Tinggi

Aku kagum yang amat dengan kesempurnaan alam di Padang, tiada pencemaran, tiada banyak pembangunan, tiada hiruk pikuk kota metropolitan. Berbeda banget dengan Medan, Jakarta dan Bandung, di sini tiada macep...aman pak!

Kampung Nelayan, Padang, Provinsi Sumatera Barat.


Nelayan pulang petang


Lobster, segar, murah dan enak!, kalau makan Nasi padang Rp25,000 kenyang, sampei udah ngak bisa jalan gitu!

Semasa kunjungan aku ke Padang, aku sempat bertandang ke Bukit Tinggi. Suhunya nyaman dan pemandangannya indah sekali. Kain sulaman tangan menjadi barangan amat berharga jika kita berkunjung ke sini. Ada kain sulam yang mencecah jutaan Rupiah harganya. Berbaloi membeli kerana seorang gadis (atau ibu gadis) memerlukan 3 bulan untuk menyudahkan sehelai kain untuk dibuat sepasang baju!. Tapi aku tak berapa pandai memilih, hanya membeli sekadar syarat...jangan tak beli.... tapi, bila kira-kira banyak jugaklah bak kata kawan sepemergian " Kalau ngak abis Rupiah, ngak bisa kembali pak!"

Pemandangan senja dari kamar NOVOTEL di Bukit Tinggi.


Waktu Subuh di Bukit Tinggi


Perkampungan di Bukit Tinggi


Jalan berliku ke Bukit Tinggi yang mengambil masa kira-kira 2 jam dari Padang.

Selamat Tinggal Padang, kapan jumpa lagi ya?

Comments

indica said…
Bila la aku nak makan nasi padang di Padang... Tak tau kenapa nasi padang di tempat kita tak menyelerakan langsung.
Tak tau kapan aku bisa berpergian ke Padang/Bukit Tinggi tu..
McBudu said…
Banyak padang Mas bisa pergi, Padang Besar, Padang Kota, Padang Jawa atau padang Majlis Bandaran! Pilih aja mana satu..!
indica said…
Padang Jawa aku dah pernah singgah masa pi ke Klang/ S.Alam dulu

Padang Majlis Bandaran Teluk Intan ada la aku pi, tgk Jamal Abdillah nyanyi masa dulu2..

Padang Kota aku pun dah pernah pi ..makan laksa sampai 2 pinggan

Padang Besar pun aku dah pi sama ko dan member2 tahun 1980...siap bukak puasa kat sana lagi..

Padang Sumatera aku belum sampai lagi..termasuk Padang Mat Sirat pun belum lagi..
Pak Yob said…
Lain Padang Lain Belalang....disebalik citra yang kekampungan ada norma indah disebaliknya...Bukit Tinggi kapan kan kita bertemu.
Anonymous said…
Kalau mahu melawat kat Bukittinggi - Sumatera Barat - indonesia, boleh hubungi kami : PT, MUHIBBAH MULIA WISATA Tour & Travel, sila hantar e mail ke : muhibbahbkt@yahoo.com, atau hantar sms ke +62 81363408670, saya akan bagi harga bus, hotel, dengan murah, atau akan haturkan lawatan kat sini, dengan pelayanman yang bagus.....
Salam kenal

Mandiri Holidays
Jl. Ipuh Mandiangin 15 B Bukittinggi - West Sumatra,

Kalau ada yang nak melawat kat Medan, Padang-Bukittinggi, jakarta-Bandung, sila call / SMS ke +62 81363408670 ( Roni )
e mail : mandiri.holidays@yahoo.com

Popular posts from this blog

Papan tanda dan maksudnya

Datuk Leslie Davidson, a Planter Extraordinaire

Corduroy ku