Posts

Showing posts from March, 2006

Usefull Tips

My wife forwarded this message to me, which might be worth sharing with fellow buddies. . 3 useful tips for the users of mobile phone: . 1) Emergency number The Emergency Number worldwide for Mobile is 112. If you find yourself out of coverage area of your mobile network and there is an emergency, dial 112 and the mobile will search any existing network to establish the emergency number for you, and interestingly ... this number112 can be dialed even while the keypad is locked. Try it out. . 2) Locked the keys in the car? Your car has remote keys? This may come in handy someday. Good reason to own a cell phone: If you happen to lock your keys in the car and the spare keys are home, call someone on your cell phone. Hold your cell phone about a foot from your car door and have the other person at your home press the unlock button, holding it near the phone on their end. Your car will unlock. Saves someone from having to drive your keys to you. Distance is no object. You could be hundreds of mi…

Bila Ikan Tongkol Jadi Berita Nasional

Aku pun terkejut beruk bila heboh, riuh rendah media mengembar-gemburkan ada peniaga gerai nasi dagang di Terengganu menjual kepala ikan Tongkol sampai RM40.00. Esoknya maka berkejar-kejaranlah pihak penguatkuasa menerjah kedai berkenaan, tapi kedai itu tutup lah pulak. Mungkin dah dapat banyak duit, cutilah kot! Besar manapun kepala ikan Tongkol tu, RM40 memang agak mahal.... mungkin makcik tu terlihat kereta pembeli tu kelas 5 bintang, atau terlihat platinum card dalam walletnya! Atau anak makcik tu sakit, nak pergi rawatan memerlukan wang yang banyak! Walau apapun alasannya tindakannya memang tidak wajar. Itu memang pasti, tiada persoalan. . Sekarang kita lihat pula senario si pembeli ini. Dia kata dah kenal benar dengan penjual, mengapa dia tidak protes, mengapa beli jugak walaupun harga mahal. Mengapa tak pulangkan semula? Mengapa bersusah payah nak buat laporan? Duit dia, dia punya sukalah nak beli atau tidak. (Sama dengan makcik tu, masakan dia, suka hati dialah nak jual berapa r…

Papan tanda dan maksudnya

Image
Banyak kita yang mengambil mudah akan papan tanda yang berada di keliling kita. Di mana ada papan tanda "Jangan Buang Sampah" di situlah kita buang sampah. Di mana ada papan tanda jangan letak kereta, di situlah kita parking, di mana papan tanda Jangan merokok, di situlah kita merokok.

Di pejabat ada satu papan tanda yang tidak boleh kita abaikan - Papan tanda "EXIT" atau "KELUAR" Namun berapa keratkah kita yang arif akan maksudnya? Di sebabkan kita menyaksikannya setiap hari, kita hampir lupa mencari apakah maksud tanda berkenaan. Beberapa minggu lepas saya terbaca dalam sebuah media akan maksud yang tersirat di dalam papan tanda berkenaan. Ada dua perkara yang perlu kita tahu berkenaan papan tanda tersebut. . 1. Apabila berlaku kecemasan - kebakaran ke, gempa bumi ke, panggilan bom ke, di situlah pintu keluarnya, jangan tersilap pintu! Ini penting bagi mereka yang cepat panik sampai tak tau mana satu pintu toilet dan mana satu pintu KELUAR.

2. Yang ke dua …

Petrol, gas dan teh tarik

Bak kata pepatah tidak akan minyak bercampur dengan air, tapi bagaimana keduanya ini berkaitan antara satu sama lain? . Heboh kebelakangan ini diperkatakan kenaikan harga barangan harian dari roti canai hinggalah ke tambang bas. Saban hari buletin utama menyiarkan langkah-langkah berjimat cermat, mengekang kenaikan harga barang, mengambil tindakan ke atas mereka yang menaikkan harga barang dsb. Mengapa semua 'hu ha' ini berlaku...? Semua kenyataan dibuat di dada-dada akhbar dan media-media utama mencari jalan mengatasi kenaikan harga barang. Malangnya kesemua kenyataan dibuat seolah semua mereka sudah kehilangan punca. . Pernah satu hari sebuah akhbar menyiarkan dimuka utamanya soalan "mengapa harga roti canai tidak boleh naik ?" Lengkap dengan peratusan bahan-bahan yang digunakan untuk menjustifikasikan tidak perlu kenaikan roti canai. Namun tepatkah perkiraan yang dibuatnya? Bagi saya, sesiapa sahaja yang membuat perkiraan itu tidak lengkap fakta atau sengaja menyemb…

Semalam di Bukit Tinggi

Image
Aku kagum yang amat dengan kesempurnaan alam di Padang, tiada pencemaran, tiada banyak pembangunan, tiada hiruk pikuk kota metropolitan. Berbeda banget dengan Medan, Jakarta dan Bandung, di sini tiada macep...aman pak!

Kampung Nelayan, Padang, Provinsi Sumatera Barat.
Nelayan pulang petang
Lobster, segar, murah dan enak!, kalau makan Nasi padang Rp25,000 kenyang, sampei udah ngak bisa jalan gitu!Semasa kunjungan aku ke Padang, aku sempat bertandang ke Bukit Tinggi. Suhunya nyaman dan pemandangannya indah sekali. Kain sulaman tangan menjadi barangan amat berharga jika kita berkunjung ke sini. Ada kain sulam yang mencecah jutaan Rupiah harganya. Berbaloi membeli kerana seorang gadis (atau ibu gadis) memerlukan 3 bulan untuk menyudahkan sehelai kain untuk dibuat sepasang baju!. Tapi aku tak berapa pandai memilih, hanya membeli sekadar syarat...jangan tak beli.... tapi, bila kira-kira banyak jugaklahbak kata kawan sepemergian " Kalau ngak abis Rupiah, ngak bisa kembali pak!"Pemanda…